مشترک سیاسی قانون انقلاب قانونی نگهبان

مشترک: سیاسی قانون انقلاب قانونی نگهبان انقلابی قانون اساسی ریاست جمهوری انتخابات ریاست جمهوری

گت بلاگز اخبار فرهنگی و هنری از وقار «بزرگ آقا» تا لوس‌بازی «شیرین»

طراح صحنه سریال «شهرزاد» از چالش‌های تطابق زمانی لوکیشن‌ها با آن دوره تاریخی، تاثیرات رنگ‌آمیزی و … سخن گفت.

از وقار «بزرگ آقا» تا لوس‌بازی «شیرین»

از وقار «بزرگ آقا» تا لوس بازی «شیرین»

عبارات مهم : سریال

طراح صحنه سریال «شهرزاد» از چالش های تطابق زمانی لوکیشن ها با آن دوره تاریخی، تاثیرات رنگ آمیزی و … سخن گفت.

حسن روح پروری در گفت وگو با ایسنا راجع به تعدد لوکیشن های سریال «شهرزاد» و تفاوت های فصل دوم این سریال با فصل گذشته اظهار کرد: در فصل اول ما حدود ۵۰ لوکیشن مهم داشتیم که در فصل دوم به ۱۵۰ لوکیشن زیاد کردن یافت؛ در واقع در فصل دوم جذابیت های بصری جهت مخاطب از طریق تعدد لوکیشن ها ایجاد شد.

از وقار «بزرگ آقا» تا لوس‌بازی «شیرین»

چرا که از نظر زمانی فاصله چندانی میان فصل اول و دوم وجود ندارد و به همین خاطر هم جهت اینکه کار از یکدستی خارج نشود، نمی توانیم تغییرات فاحشی را در لوکیشن ها ایجاد کنیم و چیدمان و طراحی ما بر همان روال اولیه است.

او راجع به لوکیشن های خارجی سریال «شهرزاد»، گفت: در شهرک «غزالی» لوکیشن های داخلی چندانی وجود ندارد و ما فقط توانستیم دو الی سه لوکیشن داخلی در آنجا تصویربرداری کنیم. ولی تقریباً ۸۰ درصد سکانس های خارجی در شهرک «غزالی»، باقی در اصفهان و بخشی هم در سطح شهر گرفته شده است است.

طراح صحنه سریال «شهرزاد» از چالش‌های تطابق زمانی لوکیشن‌ها با آن دوره تاریخی، تاثیرات رنگ‌آمیزی و … سخن گفت.

از طرفی هم سکانس های خارجی در سطح شهر عوارض دارد، چراکه معماری های آن دوره دستخوش تغییراتی شده است هست. با این وجود جهت آن بخش از سکانس هایی که در سطح شهر گرفته شده، با عوارضی مثل لوله های گاز و تیر چراغ برق و … مواجه بودیم که از طریق دکور، روی آنها پوشاندیم یا بعداً آنها را از بین بردن کردیم.

طراح صحنه سریال «شهرزاد» در پاسخ به این پرسش که جهت تطابق فضاسازی سریال با آن دوره از تاریخ چقدر از مستندات و چقدر از تخیل بهره گرفتید، توضیح داد: قطعا لازمه هر کاری تحقیقات هست. ما نیز پیش از فصل اول تحقیقات گسترده ای داشتیم و گروهی حدود دو ماه در کتابخانه مجلس شورای اسلامی، کتابخانه ملی و شرکت ثبت اسناد تحقیقات انجام دادند.

از وقار «بزرگ آقا» تا لوس‌بازی «شیرین»

بر این اساس تا آنجا که امکان داشت از تصویرهای و فیلم های موجود استفاده کردیم و تحقیقات میدانی مثل دیدار از کاخ ها و امکان قدیمی هم داشتیم. در کل می توان گفت که جهت طراحی صحنه از سه منبع کتابخانه ای، بصری و میدانی الهام گرفتیم تا طراحی هایمان به مستندات نزدیک تر باشد.

روح پروری با بیان اینکه بخش اعظم طراحی صحنه به فضاسازی بازمی گردد، ادامه داد: به عنوان مثال اگر قرار است در داستان شخصیت «شیرین» دختری لوس معرفی شود، باید از رنگ های لوس هم در اطراف استفاده کنیم و در اتاق او رنگ های صورتی را به کار می بریم یا اگر قرار است اقتدار «بزرگ آقا» را نشان بدهیم از رنگ های سنگین و وزینی مثل یشمی در اتاق او استفاده می کنیم.

طراح صحنه سریال «شهرزاد» از چالش‌های تطابق زمانی لوکیشن‌ها با آن دوره تاریخی، تاثیرات رنگ‌آمیزی و … سخن گفت.

اگر قرار است نخستین ورود «شهرزاد» به منزل «بزرگ آقا» با یک وهم و ابهامی همراه باشد، آن دالون ورودی را به رنگ آبی درمی آوریم. این طراحی ها در روانشناسی رنگ معنا پیدا می کند.

از وقار «بزرگ آقا» تا لوس‌بازی «شیرین»

او که اعتقاد است «طراحی صحنه علاوه بر صحنه آرای یعنی ایجاد حس و حال مناسب با داستان و شخصیت ها»، در این باره گفت: طراحی صحنه یعنی کمک به ایجاد سکانس. در واقع همان طور که بازیگر دارای هویت و کارکتر هست، لوکیشن هم دارای هویت است.

لازمه پیدا کردن هویت یک لوکیشن هم این است که منِ طراح صحنه فیلمنامه را مطالعه کنم، راجع به شخصیت های آن با کارگردان بحث کنم و جهت هر شخصیتی شناسنامه ای صادر کنیم و بعد بر اساس آن طراحی را شروع کنم.

روح پروری با اشاره به ایجاد جذابیت های بصری از طریق طراحی صحنه، گفت: از همان فصل اول سریال «شهرزاد» در گفتمانی با کارگردان و تهیه کننده بنا را بر این گذشته بودیم که جذابیت بصری جهت مخاطب ایجاد کنیم که بخش اعظم آن بر عهده رنگ آمیزی صحنه بود.

افرادی انتقاد کرده بودند که در طراحی صحنه «شهرزاد» رنگ زیاد به کار برده شده است هست. این درحالی است که ما مستندات رنگی مربوط به آن دوره تاریخ را کمتر دیده ایم. آن وقت رنگ بوده، ما حتی رنگ آمیزی را در دوران ساسانیان هم داشتیم. کافی است به کاشی کاری ها و نقاشی ها و مینیاتورهای دوره صفویه نگاه کنیم تا متوجه شویم چه اندازه رنگ در تاریخ ما کاربرد داشته است.

این طراح صحنه خاطرنشان کرد: بسیار مهم است که هر یک از کاراکترها قرار است در چه خوابیدن نقش آفریی کنند. در همین قسمت سوم فصل تازه سریال «شهرزاد»، «قباد» خطاب به «شهرزاد» می گوید “این منزل را تغییرات دادم همان طور که تو می گفتی؛ طوری که هیچ چیز قرینه نباشد”؛ در واقع «قباد» می خواهد به سمت مدرنیته پیش برود.

ما می دانیم که در چیدمان دوره قاجاریه همه چیز قرینه بوده هست، با گذر از دوره قاجاریه و با توجه به اینکه «قباد» هم از نسل بعد از «بزرگ آقا» هست، به سمت تجددگرایی و ساختارشکنی پیش می رود. به واسطه این تغییرات رنگ آمیزی هم عوض کردن می کند تا تغییرات مشهود باشد؛ البته این بخش از تغییرات منزل «بزرگ آقا» را استاد بنده آقای مجید میرفخرایی انجام دادند، چون من در آن محدوده زمانی نبودم.

او در آخر سخنانش یادآور شد: دوستانی به من می گویند شما در سریال «شهرزاد» عالی عمل کرده اید. این طور نیست ما فقط تلاش کردیم در «شهرزاد» استانداردها را رعایت کنیم. متاسفانه در سال های اخیر استاندارها تنزل پیدا کرده و سطح توقع پایین آماده هست. اگر ما جهت مخاطب ارزش قائل شویم، مخاطب هم اثر را می بیند و به آن توجه می کند.

واژه های کلیدی: سریال | طراحی | مخاطب | لوکیشن | نگ آمیزی | رنگ آمیزی | اخبار فرهنگی و هنری

از وقار «بزرگ آقا» تا لوس‌بازی «شیرین»

از وقار «بزرگ آقا» تا لوس‌بازی «شیرین»


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs