مشترک سیاسی قانون انقلاب قانونی نگهبان

مشترک: سیاسی قانون انقلاب قانونی نگهبان انقلابی قانون اساسی ریاست جمهوری انتخابات ریاست جمهوری

گت بلاگز اخبار فرهنگی و هنری جایگاه «لمپنیسم» در سینما در گفت‌وگو با غلام‌رضا آزادی

فیلم «آرش کمان گیر» به کارگردانی غلام رضا آزادی و با تاکید به شرح قصه این قهرمان اساطیری در حال ساخت هست. این کارگردان پیش ازاین با تهیه کنندگی فیلم های چون «کا

جایگاه «لمپنیسم» در سینما در گفت‌وگو با غلام‌رضا آزادی

جایگاه «لمپنیسم» در سینما در گفت وگو با غلام رضا آزادی

عبارات مهم : تاریخ

فیلم «آرش کمان گیر» به کارگردانی غلام رضا آزادی و با تاکید به شرح قصه این قهرمان اساطیری در حال ساخت هست. این کارگردان پیش ازاین با تهیه کنندگی فیلم های چون «کاکلی» و «دره شاپرک ها» در دهه ۱۳۷۰ توجه به داستان ها و فضای تاریخی را نشان داده بود. این کارگردان جهت جذب زیاد مخاطب ۷۰ درصد اثر را به صورت انیمیشن تهیه خواهد کرد. فیلم «قبیله من» آخرین اثر این کارگردان است که در سال ۱۳۹۴ اکران شد و موفقیت و فروش خوبی در این اکران به دست نیاورد. آزادی علت این عدم موفقیت را حضور مافیای سینما می داند و باوجوداین همچنان رسالت خود را کارگردانی و تهیه فیلم جهت کودک و نوجوان می داند. غلام رضا آزادی مدیر فیلمبرداری فیلم های متعددی از جمله، «ماه پیشونی»، «آرامش در میان مردگان»، «اتل متل توتوله» و… را بر عهده داشته است.

این روزها در حال ساخت فیلم «آرش کمان گیر» هستید. به این داستان چگونه پرداخته اید؟ آیا همان داستان قدیمی با همان المان های قدیمی قرار است نقل شود؟
من از ابتدا به ساخت فیلم هایی با توجه به جنبه های فولکلور و تاریخی توجه داشته ام و «آرش کمانگیر» نیز نمونه ای از فیلم های اساطیری من در حوزه نوجوانان هست. این قصه راجع به معلمی است که به دانش آموزان کوهپایه دماوند تدریس می کند و با حضور در این منطقه به یاد آرش کمان گیر می افتد لیکن این قهرمان در کوه دماوند متولد شده است هست. معلم با توجه به این مسئله تدریس تاریخ را شروع می کند و از آرش می گوید و به این صورت مسیری را جهت جذب مخاطبان نوجوان مان ایجاد کردیم. همچنین از نظر بصری ۷۰ درصد این اثر به صورت انیمیشن سه بعدی ارائه می شود و این شاخصه نیز باعث جذابیت فیلم جهت قشرکودک و نوجوان خواهد بود.

ساخت این فیلم حدودا چقدر وقت خواهد برد؟
با توجه به اینکه فیلم «آرش کمان گیر» به دو گونه تصویری ارائه می شود و مشکل های دیگری نیز در پی داریم، احتمالا تا یک سال آینده در گیر ساخت این فیلم خواهیم بود. گرچه پیش ازاین نیز آثاری با توجه به تاریخ و اصالت سرزمینم تولید کرده ام ولی این فیلم اهمیت زیادی جهت من دارد و ظرافت های خاصی در این اثر به کار خواهد رفت. کودکان وطن به عنوان استعاره ای از آرش های فردا در این فیلم نشان داده می شوند و به همین علت وسواس خاصی نسبت به نتیجه نهایی این فیلم دارم.

اکران فیلم «قبیله من» با موفقیت چشمگیری همراه نشد، شما علت این ضعف را چه می دانید؟
من از اکران راضی نبودم و این اکران ناموفق به مافیای سینما و بی توجهی آنها به سینمای کودک بر می گردد. همچنین بی تفاوتی آموزش وپرورش نسبت به سینمای کودک و تاثیر این فیلم ها بر نگاه و اندیشه کودکان نیز بی تاثیر نیست لیکن زیاد کردن پی گیری آموزش وپرورش می تواند تاکیدی بر نیاز جامعه کودک و نوجوان به سینمای سالم و آموزنده باشد. گرچه مافیا در سینما پخش فیلم من را دچار مسئله کرد ولی من همچنان به ساخت فیلم جهت کودکان سرزمینم ادامه می دهم و به هرحال تاریخ حافظ این آثار خواهد بود.

اصولا جایگاه سینمای کودک را در سینمای کشور عزیزمان ایران چطور ارزیابی می کنید؟
سینما به طرف لمپنیسم در حرکت است و سینمای کودک مثل گذشته که آثاری همچون، «گلنار»، «دره شاپرک ها» و… روی پرده بود، قدرتمند نیست. خانواده ها انگیزه ای جهت سینما رفتن، ندارند. این مسئله همان طور که اشاره کردم به حضور مافیایی در سینما مرتبط است که مانع حرکت طبیعی مخاطب و سینما می شود. در سال های اخیر سینمای کودک دچار ضعف شده است و در مسیر فرعی سینما قرار گرفته، درحالی که این مقوله در نظر هنری کودک و نوجوان نقش مهمی دارد. خوشبختانه به تازگی صحبت هایی راجع به تقویت و قدرتمندسازی سینمای کودک بیان شده است هست، یعنی به زودی سینمای کودک به سطحی اوج همچون دهه های ۶۰ و ۷۰ بر می گردد. به زودی خبرهایی مبنی بر توجه زیاد به سینمای کودک منتشر می شود.

فیلم «قبیله من» زندگی هنرمندی را نشان می دهد که به شهر خود برمی گردد و… آیا این فیلم برگرفته ازخاطرات زندگی خود شما است؟
بله، این فیلم خاطرات زندگی من است و به زمانی برمی گردد که به شهر خود بازگشتم. این فیلم زیاد نوستالژی است و در خلال این خاطرات تاکیدی بر سیر تاریخی هنر نیز دارد. این فیلم گرما و صمیمیتی دارد که اگر به درستی در مسیر اکران قرار می گرفت، قطعا با استقبال و فروش بیش تری همراه می شد. این فیلم نیز به نوعی تاکید من به ریشه ها و همان تاریخ را نشان می دهد.

انتخاب بازیگران هر دو اثر به چه صورت انجام شد؟
انتخاب بازیگر جهت فیلم های کودک متفاوت از دیگر فیلم های سینمایی هست. فیلم های کودک به نوع خاصی از بازیگران نیاز دارد و ما نباید به دنبال اشخاص معمول سینمای بزرگسال باشیم. توانایی بازیگری در فیلم های کودک معیار گزینش من بوده و به نظرم نباید به دنبال این باشیم که کودک به دنبال چیست، بلکه باید ببینیم چه عاملی باعث پیشرفت و انگیزه فردای کودک و نوجوان است نه اینکه صرفا در پی ایجاد رضایت مخاطبان کودک باشیم و به نتیجه آنچه به عنوان خوراک فرهنگی به آنها می دهیم، بی توجه باشیم.

جایگاه «لمپنیسم» در سینما در گفت‌وگو با غلام‌رضا آزادی

روزنامه وقایع اتفاقیه

واژه های کلیدی: تاریخ | زندگی | سینما | تاریخی | سینمای | نوجوان | سینمایی | نوجوانان | اکران فیلم

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs